Ga naar content
Wij zijn de #1 Microsoft partner
#1 Microsoft partner van NL
Console Werken bij

Incidentloos werken is een utopie… maar zó kom je er toch in de buurt!

Een incident: voor servicemanagers is het een gevreesde term, vooral als de oplossing handmatige handelingen vergt. Deze kosten immers veel tijd en inspanning. Je moet allerlei wijzigingen doorvoeren, net zolang totdat het incident is opgelost. En dat kan nog wel even duren. Zo blijft er minder ruimte over om je te concentreren op taken die gerelateerd zijn aan de corebusiness en waarmee je veel meer waarde toevoegt. 

Eigenlijk wil je dat alles ‘gewoon werkt’. Maar volledig incidentloos werken is vooralsnog een utopie. Toch kun je wel degelijk zorgen voor stabiliteit, continuïteit en efficiëntie. Hoe? Door best practices aan de hand van het Well Architeced Framework toe te passen, maar ook door automatisering te omarmen! 

De kracht van automatisering en voorzorgsmaatregelen 

Stel, een virtuele machine in Azure loopt vast. Het ideale scenario is dat hier automatisch proactief op wordt gehandeld. Oftewel, de machine start zichzelf opnieuw op — en in veel gevallen lost dit het probleem op. Is dat niet zo? Dan pas wil je daar een (automatische!) melding van ontvangen, zodat je er zelf naar kunt kijken. 

Daarnaast is het verstandig om preventieve maatregelen te treffen. Hiervoor kun je het Azure Well-Architected Framework gebruiken. In dit framework beschrijft Microsoft vijf pilaren — van kostenoptimalisatie tot security — op basis waarvan je jouw omgeving zo goed mogelijk kunt inrichten. Handig, want voorkomen is beter dan genezen. 

Het beste van twee werelden: ‘proactief preventief’ werken 

Bij Wortell combineren we het beste van twee werelden. We gaan ‘proactief preventief’ te werk. Wat dit betekent? Door preventieve maatregelen te nemen, minimaliseren we de gevallen waarin we (proactief) moeten handelen op incidenten. 

‘Proactiviteit’ houdt ook in dat we nooit stilstaan. Komt er een melding binnen? Dan bekijken we welke stappen nodig zijn om tot een oplossing te komen. Samen kunnen deze een proces vormen dat wij automatiseren. Zodra we dit voor één klant hebben gedaan, maken we de bewuste automatisering, indien generiek toepasbaar, beschikbaar voor al onze klanten. Zo profiteren zij allemaal van onze toenemende kennis en expertise. 

Kortom, onze proactieve kracht vindt zijn wortels in ons preventieve handelen. Zo beperken wij incidenten tot een minimum. En tegelijkertijd zijn we er heel goed op voorbereid. 

Wil jij het aantal incidenten binnen jouw organisatie én de handelingen die daarbij komen kijken, verminderen? Neem gerust contact met mij op. 

Onze auteur

Robert van Dijk

Ik breng technische visie en praktische toepassingen samen om mijn team te versterken en de nieuwste ontwikkelingen effectief in te zetten.