D(esire) – ADKAR: De meerwaarde van een digitale verandering
De term ‘digitale transformatie’ wordt je behoorlijk om de oren geslagen. Maar digitaal transformeren is dan ook niet meer weg te denken. Steeds meer en meer organisaties streven naar de meest efficiënte, digitale werkplek om van overal productief te kunnen werken. Daarbij hoort ook de nodige aandacht voor de, vaak onderschatte, verandering – of change – die daarbij komt kijken voor je medewerkers.
Zo merken we wel vaker dat een organisatie bij de implementatie van een nieuwe digitale tool enorm inzet op trainingen. Geen verkeerde gedachte, integendeel. Maar wil je vermijden dat medewerkers deelnemen aan een opleiding met volgende argumenten: “Dan krijgen we gratis lekkere broodjes” of “ik moest van mijn baas”? Dan is het echt tijd om de principes van adoptie & change management in te voeren en wél rendement te boeken. 😉
Benut de kracht van change management
Change management is de verzamelnaam voor hulpmiddelen en technieken om de menselijke kant van verandering te leiden, om zo finaal de gewenste resultaten te bereiken.
Met de technische kant van een verandering zit het heel vaak wel goed. Denk bij de introductie van Office 365 aan de creatie van een tenant, de aankoop van de nodige licenties, het opzetten van een SharePoint omgeving en nog zoveel meer. De combinatie van projectmanagement en enige IT-kennis zorgt ervoor dat dit deel van de verandering vaak vlekkeloos verloopt.
De menselijke kant van verandering wordt echter vaak over het hoofd gezien. Medewerkers worden allemaal naar dezelfde training gestuurd zonder dat ze precies weten waarom. Ze zien geen link met hun dagelijkse werking en zitten dan ook ongeïnteresseerd naar een lesgever te luisteren die uitlegt via welke knop je bijvoorbeeld een chat kan starten in Microsoft Teams.
Het is met de nodige aandacht voor change management dat je inzicht in je veranderende organisatie verkrijgt. Inzicht in de verschillen tussen je medewerkers (verschillen die je vaak onderschat) maar ook inzicht in communicatie, weerstandsbeheersing, adoptienoden, enzovoort. Het anticiperen op en nadien beheren van een verandering geeft je voorsprong in het behalen van je organisatie- en persoonlijke doelstellingen. Change management is dus meer dan enkel opleiden en communiceren.
De voordelen op een rijtje
Bovendien resulteert deze aanpak in volgende voordelen die mee je ROI bepalen en je financiële impact beperkt houden:
Het ADKAR® model als leidraad voor je succesvolle verandering
Wij bij Wortell geloven in het ADKAR® model dat is ontwikkeld door Jeff Hiatt en in de praktijk geïntroduceerd werd door Prosci®, een erkend advies- en trainingsbureau op het gebied van Change Management. Het ADKAR® model is vooral bedoeld als coaching instrument om medewerkers te helpen en bij te staan gedurende veranderingsprocessen binnen organisaties.
Het ADKAR® principe vertrekt vanuit het standpunt dat verandering onvermijdelijk is en stelt de vraag hoe je dit met succes kan beheren. Dit doelgericht change management model wordt gebruikt om mensen en organisaties te begeleiden doorheen het proces van een verandering.
Je stimuleert namelijk acceptatie en adoptie in je organisatie zodat de nieuwe manier van werken de verwachte resultaten kan opleveren.
De cijfers liegen er niet om: Je kans op succes vergroot maar liefst zes keer bij een geslaagde change management aanpak.
Adoptie en change management, een prioriteit bij Wortell
Leuk weetje, onze consultants bij Wortell zijn Prosci® gecertificeerd en kunnen jouw organisatie op weg helpen naar een hogere adoptiegraad en acceptatie van veranderingen met concrete acties. Daarenboven zijn we de eerste Belux partner met een erkende Advanced Specialization in Adoption & Change Management. Deze erkenning houdt in dat we een diepgaande kennis, uitgebreide ervaring en bewezen successen hebben vergaard waarmee we dagelijks klanten helpen bij de Microsoft 365 adoptie.
Hou zeker onze website in het oog, want we zullen regelmatig onze kennis en ervaring verder delen over hoe wij adoptie en change management in heel wat organisaties introduceren.