Digitaal transformeren met Wortell als partner | Wortell
Eind maart waren we te gast op ‘World Class Digital Transformation & Innovation’ in Frankfurt, Duitsland. Inderdaad, helemaal ons ding; een zeer praktisch vormgegeven congres over digitale transformatie, organisationele innovatie, big data en analytics. Daarom lieten we in een keynote sessie zien hoe Wortell de digitale transformatie aangrijpt.
Digitale transformatie omvat het opnieuw in kaart brengen van hoe je mensen, gegevens en processen bij elkaar brengt. Je wil waarde creëren voor je klanten om het nodige competitieve voordeel te behouden in een digitale wereld. We zijn er ook van overtuigd dat elke organisatie een digitale organisatie zal worden. En daarom is het net zo van belang om nu al op deze manier te denken en handelen.
Onze Business Productivity Evangelist, Evert D’Hondt, wist met ‘SPRINT to the Cloud and Beyond’ onze aanpak voor een gedegen digitaal verhaal weer te geven, ondersteund met een inspirerende case van onze klant Attentia. En Attentia is hierin geen uitzondering. “86% van beslissingnemers geeft aan er een volledige of gedeeltelijke digitale transformatie strategie op na te houden, maar tegelijk faalt 84% van deze digitale transformatie projecten,” aldus Michael Gale, co-auteur van het boek The Digital Helix.
Daaruit moeten we concluderen dat het dus niet louter draait rond het creëren van een goede digitale transformatie. Ook de invulling rond change management om deze strategie in de praktijk geadopteerd te krijgen, is belangrijk. Eveneens het opvolgen van de evolutie ervan. Met andere woorden: strategieën zijn nog te vaak gericht op het besparen van kosten en maken van omzet en te weinig op business outcomes die waarde en rendement met zich meebrengen.
Tijdens het vormgeven van een digitale transformatie strategie is het van cruciaal belang samen te definiëren wat je er wil uithalen en dus op welke digital outcomes je wil inzetten:
- ‘Empower’ je medewerkers
Hoe zorg ik ervoor dat mijn human capital dagelijks empowered wordt door productiever te werken? Hoe zorg ik voor bevlogen medewerkers wanneer je humane werkkracht onder druk komt te staan? Een digitale werkplek is key wanneer je productievere werknemers beoogt.
- Verbind (met) je klanten
Waar situeert jouw klant zich in de customer journey? Hoe kom je met je klant in contact en hoe faciliteer je co-creatie tussen je klanten?
- Optimaliseer je processen
Hoe kan je jouw processen optimaliseren? Wat kan geautomatiseerd worden en hoe herteken je jouw business model zodat al jouw kosten gealigneerd zijn met je business?
- Transformeer je producten
Hoe kunnen slimme technologieën je organisatie helpen om je bestaande producten en diensten te transformeren? Hoe kan je nieuwe producten en diensten ter beschikking stellen van je klanten?
Onthoud altijd dat Cloud technologie geen doel op zich is, wel een instaatstelling om bovenstaande digital outcomes te bereiken. Samen met de wil om als organisatie te veranderen, om de huidige situatie om te buigen naar een nieuwe, gewenste situatie via een duidelijke strategie. Het adopteren van deze vooropgestelde strategie is een key success factor om succesvol te kunnen transformeren.
Via onze SPRINT methodologie helpen we tal van organisaties de digitale transformatie het hoofd te bieden. We inspireren hen rond de mogelijkheden, begeleiden hen doorheen de transformatie en monitoren continue het afgelegde pad om bij te sturen waar nodig. Daarbij is ook het vieren van successen belangrijk. Benoem de vooruitgang die je medewerkers hebben geboekt. Want zo voorkom je ‘veranderingsmoeheid’ en verhoog je dus je mogelijkheden om hen die change echt eigen te maken. Je dient dus je medewerkers aan boord te krijgen en je er bewust van te zijn dat het verhaal niet stopt van zodra je het eerste stuk van je transformatie achter de rug hebt. Peil steeds naar de adoptiegraad via hun manier van werken of via een uitgewerkte technische aftoetsing.
Met deze kennis het achterhoofd, ben je helemaal klaar om in de video van deze sessie verder te vernemen hoe we dit samen met Attentia in de praktijk hebben uitgewerkt. Hoe heeft Attentia haar digitale transformatie aangepakt? Hoe zetten ze zich in om de verschillende digital outcomes te realiseren? We zoomen ook verder in op hoe Attentia haar medewerkers empowered door in te zetten op teamwork. Een mooi voorbeeld van een SPRINT aanpak waar per fase de nodige aandacht is besteed aan de invulling van verandering en adoptie, wat hen een mooi digitaal verhaal opleverde.