Yammer: een sociaal netwerk voor bedrijven| Blog | Wortell
In een vorige blogpost hadden we het al over de overgang van een structurele hiërarchie naar een netwerk van al dan niet zelfsturende teams. Hiërarchie heeft dan wel afgedaan, maar dat betekent niet dat er enkel een verzameling individuen overblijft. De organisatie van vandaag is idealiter een netwerk van mensen die elkaar via dat netwerk versterken. Om zo’n netwerk te onderhouden, heb je formele en informele communicatie nodig, en zowel mondeling als virtueel – allemaal binnen een digitale werkplek. Belangrijk om te weten is dat menselijke interactie niet zomaar te vervangen is door een computerprogramma, ook al zijn er op dat vlak steeds meer mogelijkheden.
Verhoog de productiviteit door repetitieve taken te automatiseren
Tegelijk kunnen we natuurlijk onderliggend wel handige tools gebruiken om repetitieve taken te automatiseren of productiviteitswinst te boeken. Dat komt ook omdat tools ervoor zorgen dat je medewerkers beter samen werken. Zo is Yammer een besloten sociaal netwerk voor organisaties. Yammer geeft je de mogelijkheid om op een soepele manier verbinding te maken met je collega’s en informatie te vinden waarvan je het bestaan niet eens wist. Als je vandaag binnen je organisatie geen sociaal netwerk gebruikt, mis je dan ook een enorm potentieel aan informatie. De grootte van je bedrijf maakt ook niet uit, al loont het vooral voor organisaties vanaf 25 medewerkers om Yammer te gebruiken.
Wat doe je met Yammer?
Via Yammer kan je team beter en gemakkelijker samenwerken, kennis delen en de betrokkenheid van iedereen binnen het bedrijf vergroten:
- Delen en samenwerken met de juiste mensen
Communiceer, deel bestanden en werk samen in groepen die georganiseerd zijn volgens interesse of onderwerp. Breid het gesprek waar nodig uit door er op een veilige manier externe partners bij te betrekken.
- Benut de kennis in je organisatie
Gebruik de Detectie-feed om bij te houden wat belangrijk is. Zoek en borduur voort op het werk van anderen dankzij een slimme zoekfunctie die aangepaste resultaten geeft, zodat je betere beslissingen kunt nemen. Start een conversatie over interessante artikels of een nieuwsflash in de sector.
- Iedereen verbinden en erbij betrekken
Voeg een nieuwe dimensie toe aan de samenwerking in je organisatie met krachtige, veilige mobiele apps. Die kun je verbinden met de interessegroepen in je organisatie, zodat je medewerkers deel uitmaken van een ‘community’, waar ze ook zijn.
Nog meer tijdswinst door integratie met Office
Profiteer van de vertrouwde Office-interface en -functies die je al gebruikt voor het delen van bestanden. Door de naadloze integratie van Yammer en Office kun je
- makkelijker samenwerken aan documenten: gebruik Office Online om documenten te bespreken, bewerken en samen te maken in Yammer.
- intelligente suggesties ontvangen voor personen en groepen, op basis van je interactie in Office 365.
- inhoud in Yammer delen en bespreken rechtstreeks vanuit SharePoint, Delve, Skype Meeting Broadcast en meer.
Dit zijn slechts de basismogelijkheden van Yammer. Daarnaast zijn er in Office 365 nog allerlei andere manieren om productiever samen te werken zoals Outlook Groups, Microsoft Teams of bijvoorbeeld vanuit Office 2016 en/of SharePoint Teams sites. We bekijken graag samen wat voor jouw strategische bedrijfsdoelstellingen de ideale combinatie levert van gebruiksgemak en productiviteitswinst voor de eindgebruikers.
Benieuwd naar andere tips en tricks die je werk gemakkelijker zullen maken? Bekijk ons blogoverzicht.
Nood aan advies op maat? Schrijf je in voor één van onze workshops.